Eerste dag in San Diego

Zoals al in het verhaaltje van gisteren stond (wat ik eigenlijk vanochtend pas heb geschreven), zaten we rond 0800 ofzo al aan het ontbijt; koffie, scrambled eggs, hash browns, french toast, jus d'orange, en daarna hetzelfde nog eens, want we he hadden een beretrek! Met deze energie-boost liepen we rond 0900 naar buiten, om eens langs het havenfront te wandelen. Als eerste kom je dan bij het USS Midway Memorial uit, het grote vliegdekschip wat nu een museum is.

Het ging pas om 1000 uur open, en we besloten om helemaal verder langs de Embarcadero te lopen, helemaal tot het eind. Halverwege spotten we een sea lion in het water, die op zo'n tien meter van de kade kwam en na diverse sprongetjes boven water weer terugzwom naar het midden van de baai. Ook nog een schildpad zien zwemmen, gewoon naast het dok....en het was geen kleintje ! (de schildpad bedoel ik). We zijn teruggelopen via de stad, oa via Cedar Str. en State Str. Uiteindelijk kwamen we weer zo'n beetje bij de USS Midway uit, en enkele doks verder lagen wat rondvaartboten. We kochten kaartjes voor een 2 uur durende Harbourcruise, en om 1115 vertrok het bootje met ons erop. Een lekker tochtje, langs oa de Navy Piers, waar voor veel $$$ speelgoed ligt. Lekker in het zonnetje, rond de 22 grd, wat wil je nog meer?

Half twee weer op de vaste wal, eerst even terug naar het hotel om toch de korte broeken maar aan te gaan doen, en daarna de andere kant op gewandeld langs het water. Natuurlijk zo hier en daar wat gedronken en gesnacked, zonder kalorieen kom je nergens. Eind van de middag, de zon begon al weer flink te zakken (om 1700 uur is het bijna donker hier), weer terug in het hotel en de voetjes even rust gegund.
Hierna naar de Cheesecake Factory aan de overkant van het hotel gelopen, en het eea tot ons genomen; echter, geen cheesecake genomen, we zaten propvol. En die cheesecakes daar, man, sommige waren echt megagroot...dat had er echt niet meer bijgekund!
Zometeen op tijd het mandje in, toch wel vermoeiend hoor, dat vakantie vieren!!!

Pffff...we zijn aangekomen

Hehe , we zijn onderweg ! Vanmorgen rond 0535 stonden Jan en Anneke voor de deur om ons naar Schiphol te brengen.Na Bob een knuffel te hebben gegeven en 'm ingefluisterd te hebben om zich te gedragen en niet de kerstboom op z'n logeeradres te slopen, reden we weg. Een beetje vertraging zo hier en daar, maar rond 0715 waren we op Schiphol. De vlucht naar Washington Dulles vertrok prima op tijd om 1200 uur, en zo'n 9 uur later hadden we touchdown op een zonnig Dulles. Door de douane, koffers weer oppikken (we snappen er niets meer van, de ene keer worden ze doorgelabeld en hoef je niets te doen , nu werden ze doorgelabeld en moest je ze zelf weer op de transit band gooien). In ieder geval vertrokken we rond 1740 Washington tijd voor de bijna 6 uur durende vlucht naar San Diego...en dat valt dan best tegen, je denkt dat je er bijna bent, maar dat is echt niet zo ! De vluchten zaten allebei maar halfvol, dus er was ruimte zat.

Uiteindelijk in San Diego aangekomen, en rond 2100 uur checkten we bij het Embassy Suites Downtown in. Mooi hotel, mooie kamer, en toch nog maar even snel een klein rondje gelopen in de buurt. Aan de overkant van het hotel waren nog wat eettentjes open, en bij een van die tentjes op het terras een welverdiend biertje en een colaatje genuttigd.

Daarna sloeg de slaap toe, en zijn we teruggesukkeld naar het hotel. Om 2215 lokale tijd, ongeveer 0715 NL tijd, besloten we dat het na 26 uur wakker blijven genoeg was. En slaap je dan een gat in de dag ? Echt niet ! Half zeven wakker, effe douchen en prutsen, ontbijtje scoren en we zijn weer klaar voor de komende dag !

Stay Tuned

Nog even en dan....

Zoooo, het heeft dik een jaar geduurd, maar binnenkort vertrekken we weer voor onze welverdiende jaarlijkse vakantie ! Na de ijsberen in het koude Canada vertrekken we nu in december naar de +30 graden van Noord en Centraal Amerika ! We vliegen naar San Diego, blijven daar een paar dagen opwarmen en stappen dan aan boord van HAL' s MS Westerdam voor een 14 daagde cruise naar oa Mexico, Guatemala, Nicaragua, Costa Rica, Panama, Columbia en uiteindelijk leggen we weer aan in Ft.Lauderdale, Florida. En dan, dan vliegen we maar weer terug naar Nederland.

Churchill - Winnipeg - Amsterdam

Zooo , we zijn weer thuis ! Het vorige verslag kwam uit Winnipeg , net voordat we de overgebleven twee vluchten naar Toronto en Amsterdam zouden gaan maken. Eigenlijk is er sinds die tijd niets te melden , de vluchten gingen prima op tijd weg. Op Toronto Int. hebben we tussen de vluchten nog wat pasta en lasagna kunnen eten , we hadden bijna 3 uur voor de overstap , dus dat ging allemaal makkelijk. Op Amsterdam stonden Jan & Anneke alweer te wachten , en met een uurtje waren we weer thuis bij Bob. En Bob was aan z'n geknor te horen ook weer blij dat we er weer waren....

Natuurlijk zitten de indrukken er allemaal nog vers in : wat een prachtige dieren zijn die ijsberen toch , zeker als je ze zo vrij ziet rondbanjeren op de plek waar ze ook horen. Hopelijk gaat dat allemaal niet verloren....

Mensen vragen "is het koud geweest ?" Nou , in Churchill en op de open tundra is het behoorlijk fris , tijdens onze dagen is het niet echt extreem geweest , -12 is het laagste wat opgegeven was , het grote probleem is de windchill : bij de -12 en met een stevige noordenwind loopt de gevoelstemperatuur al snel op naar -20 , -22...En da's best fris hoor.

De temperatuur kan zo'n beetje zakken naar -25 , en met de juiste wind kan dat aanvoelen als rond de -40... (volgens onze gids dan). En dan is het best wel heel fris !

Ik heb vanmorgen nog een videootje op YouTube geplaats , en de rest van de video's en foto's zal binnenkort weer op onze website verschijnen. De video kan je alvast hier bekijken...

We willen iedereen weer bedanken voor de vele reaktie's , zowel op Facebook als via Reismee.nl. Thanx !

Churchill Polar Bear dag 3

Laatste polar bear dag in Churchill, weer een lange dag de tundra op. De temperatuur vanmorgen om 0630 viel wel mee, het was niet zo koud als de dagen ervaar, slechts -4. Wel had het bijna de hele nacht gesneeuwd, en er werd nog meer sneeuw verwacht overdag. Deze dag kon eigenlijk alleen maar minder worden als de eerste dag, we hadden natuurlijk best geluk gehad met de 5 ijsberen die we al gezien hadden. De eerste twee uur op de toendra leek het daar ook wel op, het was weer licht beginnen te sneeuwen, en we hadden nog geen ijsbeer in het vizier gekregen...

Maar, op een gegeven moment werd er ver weg toch wat beweging gespot (en da's best lastig hoor, om tijdens een sneeuwbui, in een bijna witte wereld om je heen, een bewegende witte vlek met een paar zwarte puntjes waar te kunnen nemen ! ). The Chase was on !

Na een beetje manouvreren en proberen dichterbij te komen, leek het erop of de beer onze kant op kwam waggelen, en dat leverde uiteindelijk prachtige plaatjes op ! Hij (of zij) besloot maar eens te komen kijken of wij eetbaar waren, en kwam wel heel erg dicht bij ; even uitrekken op z'n achterpoten , en er staat toch ineens 2,5 meter ijsbeer voor je raampje ( wat je net op tijd hebt kunnen dichtschuiven ! ). Prachtig allemaal , de beer besloot uiteindelijk om naast de buggy nog een dutje te doen, probeerde ook nog even of het achterlicht eetbaar was, en waggelde uiteindelijk op z'n dooie gemaak weer weg... Echt fantastisch weer !

Daarna hebben we nog 2 ijsberen gespot , allemaal wat verder weg, en ook die hebben we vereeuwigd op de chip.Bekijk zeker de fotoserie van deze dag !

Het heeft zo'n beetje de hele dag gesneeuwd, en natuurlijk, onze avondvlucht vanuit Churchill had ruim een uur vertaging door de sneeuwval. Uiteindelijk zijn we rond 1940 naar het vliegveld gereden , en daarna konden we al snel het vliegtuig in.

Geen slurven, geen overdekte wandelpaden, nee, gewoon over het platform door de sneeuwbuien en de stevige wind naar de trap en klimmen maar....De vlucht verliep verder aardig , om 2300 uur waren we in Winnipeg en konden we naar het Hilton Airport worden getransporteerd.

Vanmiddag (het is inmiddels 1100 uur Winnipeg tijd terwijl ik dit type) om 1515 hebben we de vlucht naar Toronto , en daarna door naar Amsterdam. En dan zit het er weer op.

Het laatste verslag zal ik dus thuis de wereld in sturen. Nogmaals iedereen alvast bedant voor het volgen en alle reakties !

Churchill Polar Bear dag 2

Uitslapen & Halloween ! Vanmorgen om 0700 uur door de wekker gewekt , wat een luxe zo op je vakantie ! Deze tweede volle dag in Churchill was bestemd voor een "Cultural & Heritage Tour". Dit betekende eigenlijk zoveel , dat je met een bus rondgereden word door Churchill en de omgeving , en dat er op de diverse plekken die belangrijk waren in de geschiedenis van Churchill , tekst en uitleg gegeven wordt. Nu zijn wij een beetje cultuurbarbaren , maar onze gids Judd is een leuke vertelster , en zo wist ze toch steeds de aandacht van de groep er bij te houden ( behalve voor de Fransen , dat onnozele volk spreekt geen letter engels en doet gewoon z'n eigen zin - het zijn de europese equivalenten van Japanners ! ).

Al met al zijn we oa bij Port Churchill geweest , bij Fort Churchill , op Cape Merry , hebben we de Churchill River in de Hudson baai zijn uitmonden , hebben we het vele drijfijs al gezien die straks zorgen dat de Churchill River en de Hudson baai dichtvriezen , zodat de ijsberen eindelijk op jacht kunnen na 8 maanden vasten , zijn we bij het vliegtuigwrak van de Miss Piggy wezen kijken (hier spotten we nog twee Red Foxes die lekker aan het rondrennen waren) ,

en hebben we de algemene en specifieke kennis over het ontstaan van Churchill en de hele geschiedenis daaromheen weer wat uit kunnen breiden. De rondrit door het dorp duurde zo'n 10 minuten , de totale rit zo'n 3 uur , en we weten nu waar alles zit , en na de tour hadden we de middag voor ons zelf.

We wilden heel graag een helicoptervluchtje maken , maar daar heb je minimaal 3 personen voor nodig , en , die derde persoon was niet te vinden. We zijn nog bij de heli maatschappij geweest om te vragen of er nog andere mensen zich aangemeld hadden , en dat was helaas dus niet zo...Dus hebben we maar een lunch gescoord in de lokale Bakery , en her en der wat souveniertjes aangeschaft. Na het diner zijn we om 1900 uur naar een Dogmusher geweest , en hebben we een rondje in het donker op een hondenslee gedaan. Was erg leuk , de honden waren natuurlijk dol enthousiast , de foto's hiervan komen later (tis nu 2300 uur hier en morgen gaat om 0630 de wekker weer).

Morgen weer een hele dag in de Arctic Crawler , op zoek naar de Polar Bears ! Daarna vliegen we 's avonds laat terug naar Winnipeg , en is het grote ijsberenavontuur weer voorbij !

Of er morgen dus meteen een verhaaltje komt over de 2e ijsberendag ? Geen idee , anders komt dat gewoon een dagje later !

Churchill Polar Bear dag 1

Brrrr...vanmorgen om 0600 opgestaan, meteen even ons hoofd buiten het raam gestoken om te voelen hoe of wat...Gelijk weer teruggetrokken, het was -12 , en het woei ( of waaide ) als een jekko. Volgens de Churchill weer-app was het lekker fris met een gevoelstemperatuur van -22...

Ontbijtje gedaan, alles goed ingepakt en om 0815 stapten we de bus in om op de toendra uiteindelijk over te stappen op de Arctic Crawler van de Lazy Bear Lodge. Met nog 20 anderen ( de zelfde groep die ook bij ons in het vliegtuig zat ) vertrokken we in Polar Bear Country !

Op de toendra waaide het natuurlijk ook, en zo af en toe vielen er sneeuwvlokken omlaag. Er was al best wat sneeuw gevallen , en dat maakte de beleving alleen maar mooier !

En , hebben we ijsberen gezien ? Ja ! Gedurende de dag hebben we er 5 gespot , de ene behoorlijk dichtbij , de andere weer wat verderaf ! De beren lagen te snurken , naar ons te kijken , lekker rond te draaien in de sneeuw , of gewoon een beetje rond te scharrelen.Eentje kwam zelfs even onder het look-out deck aan onze voeten snuffelen , maar het groepje Fransen dat ook bij ons op het deck stond ( koud joh ) had waarschijnlijk vieze stinkzweetvoeten ofzo , want de ijsbeer was weer zo verdwenen ! Ook zagen we er eentje tegen een auto opstaan !

Maar , weleen fantastische ervaring ! We hebben ook nog twee snow-owls kunnen spotten , deze vlogen weg toen we met de Crawler te dichtbij kwamen. Helaas hebben we deze witte pool uilen niet op de chip kunnen vastleggen. Al met al een prima eerste dag , morgen eerst een tour door het dorp , misschien in de middag een helikoptervlucht ( als er nog minstens 1 iemand mee wil gaan ) , en 's avonds gaan we bij een dogsledge kijken en hondjes aaien.

De foto's spreken allemaal voor zich !

Winnipeg - Churchill

Eindelijk was de transportdag naar Churchill aangebroken ! De dag begon, net als gisteren, behoorlijk grijs in Winnipeg, maar na het ontbijtje leek het erop dat er toch wat kleine stukjes blauwe lucht tevoorschijn kwamen. We hadden nog zeker tot 1300 uur de tijd voordat we de kamer uitmoesten, en voordat we om 1400 uur opgehaald zouden worden om naar de charterhangar van Calm Air zouden worden gebracht.

We besloten om een ander rondje door Winnipeg te wandelen, het westelijk deel hadden we nog niet gehad. We liepen oa langs het Legislate Building, een heel stuk langs de Red River, weer helemaal tot aan The Forks, en we zijn weer via Union Station op ons gemak teruggelopen. En , zo in een waterig zonnetje zag Winnipeg er toch wat aantrekkelijker uit !

Hierna uitgecheckt, en het vervoer naar het vliegveld was prima op tijd. Bij Calm Air hebben we met 22 anderen een tijdje gewacht totdat het tweemotorige propellorvliegtuig gereed was om te vertrekken.

Rond 1700 uur stegen we op, en zo'n twee en een half uur later landen we met een stevige wind en in een sneeuwbui op Churchill Airport. We waren er ! Natuurlijk was het hartstikke donker, en steenkoud, maar dat kon ons niet zo veel schelen. Effe uitkijken op de trap uit het vliegtuig, anders kus je net als de paus als eerste het koude beton van de start/landingsbaan !

Na een laat diner vanmorgen om 0600 op voor het ontbijt, en tussendoor even dit verhaaltje voor jullie afronden. Om 0815, als het licht is, stappen we voor de eerste hele dag in de Arctic Crawler, op zoek naar de ijsberen !