Eric & Carin - Australie 2020 - Perth naar Darwin

Skagway (USA) - Whitehorse (Canada)

Wekker om 0730 uur, ontbijtje om 0750 uur, alles ingeladen en rond 0830 uur reden we bij de Chilkoot Trail Outpost weg richting Skagway en daarna richting de USA-Canada grens. Deze zit niet zo ver buiten Skagway, en we hebben aan de USA kant ons visa waiver papiertje uit ons paspoort laten halen door een chagerijnige dounier. Normaal gesproken rij je gewoon het land uit, er is niemand die je iets vraagt, maar omdat wij over land de USA zijn binnengekomen moet je dus een visa waiver kopen voor $6 per persoon. Dat papiertje moet je bij de laatste grensovergang als je de USA verlaat weer inleveren, (kan je wel eens problemen opleveren als je dit niet doet en een volgende keer je weer de USA binnen wilt) en wij hadden dus besloten om dat bij de USA post Skagway te laten doen. Hij was er geloof ik niet blij mee, maar goed, gedaan is gedaan. Het kon ook bij de Canada post, maar die moeten dat dan weer doorgeven aan de US post, blabla enz enz.

We waren in ieder geval weer in Canada, het noordelijke stuk van British Columbia. En, we waren nog maar net een aantal kilometer in Canada aan het rijden, we hadden net de klok weer een uur vooruit gezet, toen we op een uitkijkpunt twee zwarte beren spotten; ze waren een beetje aan het vervelen rondom een aanhangwagen die daar geparkeerd stond. De ene beer was pikzwart, en de andere bruin. De zwarte leek iets groter als de bruin gekleurde, dus of het nu familie van elkaar was konden we niet bepalen, ze deden in ieder geval alles samen.

Na de diverse fotomomenten renden ze ineens weg het talud af, en konden we ze niet meer zien.

Even verderop reden we langs de Yukon Suspension Bridge, dus daar moesten we ook even gaan kijken. We zijn wel eens op hangbruggen met een groter overspanning geweest, maar dit was ook best een aardige, en het uitzicht op de snelstromende rivier eronder maakt een hoop goed. Wel leuk.

Hierna rustig verder gereden, en even later zagen we twee losse witte stipjes op de berg naast ons, en nadat we het eea gecontroleerd hadden met de verrekijker, zagen we dat het mountain goats waren. Even verderop de berg zagen we nog een stuk of 10 witte stippen, en dat was een hele club mountain goats! Nadat we weer het eea op de gevoelige plaat hadden vastgelegd, zijn we verder gereden naar de Yukon Territory en naar Carcross.

Cacross is een stoffig plaatsje met voor zover wij konden zien alleen maar ouwe zooi; heel veel busjes en bussen van de cruiseschepen komen hier, maar waarom...we weten het niet. Misschien voor de Carcross Desert, een grote zandverstuiving zoals de Loonse en Drunense duinen, of omdat er ook een Yukon Railroad trein naar Skagway gaat, het was ons een beetje onduidelijk. De omgeving is verder wel heel erg mooi, enkele mooie meren en flinke bergen.

Hierna zijn we doorgereden naar Whitehorse, de eindbestemming van vandaag, en eigenlijk ook van het rondje Yukon. We hebben nog wat souveniertjes gekocht, een pizza gegeten en een biertje gedronken, en nu, nu zijn we de koffers aan het inpakken. Morgen rond 1100 uur vliegen we naar Vancouver, en dan door via Munchen naar Amsterdam. We hebben al online ingechecked, en de boardingpassen zijn al geprint op de printer van het hotel. Morgen nemen we op het vliegveld ook afscheid van de Chevrolet, die, je raadt het al, weer onwijs stoffig is geworden van de laatste drie dagen...Ik doe er niks meer aan!

Als we thuis zijn zal ik het laatste verhaaltje plaatsen, en daarna de mailinglist weer leegmaken.

Stay Tuned !

Carin & Eric

Jan en Anneke

Alles zag er prachtig en leuk uit, de foto's en verhalen. Maar aan alles komt een eind.
Wensen jullie een goede reis terug.?
Tot woensdag op Schiphol.
Liefs Anneke en Jan

Louis

Mooie reis gehad, veel beleeft, het zit erop.
Nu nog een goede reis gewenst en ik hoor van jullie!!

Liefs, Louis.

Marijke