Kluane NP , Haines Junction

Vanmorgen uitgeslapen tot 0800 uur, ontbijtje om 0830 uur, en rond 0915 stapten we in de auto om zo hier en daar eens te kijken of we wat wandelingen/hikes konden maken. Het weer leek allemaal veelbelovend, het zou half bewolkt worden volgens de weergeleerden (uiteindelijk bleef het bijna helemaal bewolkt, alleen in de avond trok het open en werd het goed helder). Maakte voor ons niet uit, je gaat de dingen doen die je wilt doen.
Als eerste reden we naar het vliegveld hier, om te kijken of we een rondvlucht boven Kluane NP konden boeken; dat kon, en dus gaan we morgen om 0800 uur een rondvlucht van zo'n anderhalf uur maken boven de besneeuwde toppen en gletsjers van het park.

Nadat we dat geregeld hadden reden we naar het visitor center om wat info over de diverse trails te halen. We besloten eerst om een trail langs de Dezadeash River te lopen, iets van 5,5 km. We hebben 'm niet helemaal rond gelopen, halverwege kwamen we bij een uitkijkplatform aan, en daar hebben we een tijdje om ons heen zitten spieden naar verschillende vogeltjes en eekhoorntjes. We hebben geen groot wild gezien, wel een paar hopen berenpoep, en wat vreemde sporen op het pad...

Hierna besloten we door te rijden naar Dezadeash Lake, waar de Rock Glacier Trail start. Deze trail is niet zo lang, ongeveer 3 km, maar je kan ook nog verder de berg op als je dat wilt. De trail gaat een flink stukje omhoog tot je onderaan het rotsachtige deel van de berg komt; hierna loop je een stuk over de rotsblokken en stenen, tot je het genoeg vind, en dan ga je dezelfde weg weer terug. Op de flank van de berg was het best fris, en het waaide behoorlijk.

Nadat we dat gedaan hadden, reden we richting een andere trail, maar die weg was zelfs voor onze Chevy te slecht en dus besloten we die maar niet te doen. Dus reden we naar Kathleen Lake om een korte wandeling langs het meer te doen. Was ongeveer 10 minuten, toen was de wandeling klaar...was dus helemaal niks.

Daarna hadden we trek en zijn we naar de Bakery in Haines Junction teruggereden, en hebben een stuk apple-pie en een cheese-garlick bread met koffie en warme chocomelk verorberd.
Eigenlijk waren we wel een beetje uitgetraild, en hebben toen maar een stuk van de Alaska Highway gereden, tegengesteld aan gisteren, en weer genoten van de mooie uitzichten op de omringende bergen. We zijn tot aan het visitor center bij Kluane Lake gereden, en hebben daar nog een Ospray en een stuk of 15 Dall-sheep gespot. De Dall-sheep lagen zo hoog op de berg, dat je met het blote oog alleen wat witte stippen kon zien. Met de verrekijker en flink inzoomen kon je ze toch wel redelijk bekijken.

Hierna teruggereden naar Haines Junction, wat gegeten en een laundromat opgezocht; het werd tijd om het eea in de wasmachine te stoppen. En toen, toen was de dag op.

Morgen dus eerst een rondvlucht (ijs en weder dienende natuurlijk) en verder zien we het wel...