Van Tok (USA) naar Haines Junction (Canada)

Hiephiephoera !! Je zou maar jarig zijn in je vakantie ! Carin gefeliciteerd ! Na de meegenomen verjaardagskaarten bekeken te hebben, was het tijd voor ontbijt. Om iets over 0800 uur reden we weg bij het Fast Eddy's Restaurant/Young's Motel in Tok, om weer richting Yukon te gaan. Enkele miles na Tok zagen we al een vosje de highway over steken, we waren nog niet eens Alaska uit. De AlCan grenspost is zo'n 80 mile van Tok vandaan, en rond 1100 uur reden we de USA uit. Twintig minuten later stonden we voor de Canadese grenspost, en twintig minuten later waren we weer officieel in Canada. De klok weer een uur vooruit gezet, wat we gisteren gekregen hebben, hebben we nu weer ingeleverd...In Beaver Creek hebben we nog een stempel in het paspoort laten zetten, niet zo'n mooie als de US customs heeft gedaan, maar ach...

We reden vanaf Tok eigenlijk alleen maar de Alaska Highway naar het zuiden af, om 0ngeveer 450 km verder in Haines Junction aan te komen. Het is zeker geen straf om de Alaska Highway te rijden, het weer was fantastisch, blauwe luchten met her en der een wit wolkje erin. Onderweg zijn we oa nog gestopt bij het Tetlin Wildlife Refuge (is nog in de USA) en hebben daar nog een half uurtje rondgewandeld. Alleen maar een konijn gespot.

De uitzichten in het Yukon gedeelte van de Alaska Highway zijn fantastisch; je rijdt langs prachtige meertjes, met op de achtergrond de met sneeuw bedekte bergen van Kluane NP, en verder weg de bergen van het Wrangel/St.Elias NP. Met het zonnetje op de soms enorme sneeuwmassa's boven op de bergen is het echt genieten hier. En , natuurlijk kan je ook hier veel wildlife spotten; we kwamen ergens halverwege de middag een gezinnetje Grizzly's tegen: een moederbeer met drie jongen ! Het hele spul liep langs de kant van de weg bloemen,struikjes en gras te grazen. Echt fantastisch !

Toen we uiteindelijk vele foto's later weer verder reden, spotten we een (jonge) mannetjes eland die door een vennetje liep te banjeren. Weer wat foto's later reden we door een grote stofwolk bij het Kluane NP, toen we een paar kilometer verderop weer een Grizzly zagen schuifelen ! Ook die ging weer op de foto, en uiteindelijk kwamen we om een uur of 1900 aan bij het Raven Hotel in Haines Junction.

Nadat we ingechecked hadden zijn we nog snel wat bij de plaatselijke chinees wezen eten. Morgen willen we kijken of we in het Kluane NP wat wandelingen/hikes kunnen maken, en we willen proberen om een rondvlucht bovenhet NP te regelen. We zijn hier nog twee volle dagen, dus dat zou moeten lukken...

Internet is hier op de bon, ik hoop dit verhaaltje met een paar foto's online te krijgen. Zoniet, dan morgen ergens anders proberen...

Wat een mooie verjaardag is dit voor Carin geweest !