Eric & Carin - Australie 2020 - Perth naar Darwin

Dawson City

Vanmorgen lekker uitgeslapen tot 0800 uur, daarna op ons gemak een ontbijtje gescoord en daarna besloten we om de trail rondom Dawson City te lopen; de zon scheen, een onbewolkte lucht, we hadden er zin in !

De trail rondom Dawson gaat deels langs de Yukon River, en deels over de berg waar Dawson tegenaan geplakt zit. In totaal een kilometer of 6, misschien iets meer. De trail langs de Yukon was een makkie, gewoon over een dijk die ze enkele jaren geleden aangelegd hebben om het overstromen van de stad tegen te gaan; je hebt in ieder geval een grappig uitzicht op de Yukon River aan de ene kant, en het dorp aan de andere kant. Daarna gaat de trail de berg op, een smal paadje, soms heel erg modderig, soms ook heel erg stijl, maar best te doen. Af en toe toch wel even een heel klein beetje zweet, maar dat mag, het is tenslotte 20 graden...

Op een gegeven moment kom je best hoog boven Dawson, en heb je een prachtig uitzicht op de stad. Ook kan je daarvandaan prima de veerpont over de Yukon River zien, het kleine bootje waarmee we morgen ook de oversteek gaan wagen. De Yukon River is vrij glad, maar het stroomt als een jekko, en de pont moet goed zijn best doen om niet te ver door het stromende water uit koers te raken. Er gaan een stuk of 6,7 auto's per keer op, is er een truck of camper bij, dan zijn het er minder.

Hierna zijn we met de auto de Dome opgereden, da's de berg waarover de trail loopt. Bovenop de top heb je ook een prima uitzicht op de Yukon River. Weer beneden hebben we een stuk van de weg gereden die langs de diverse goudmijnen loopt, de Hunter Creek Road; her en der waren de miners aan het werk, met dikke machines en allerlei vreemde apparatuur werd de berg zo'n beetje afgegraven. Het ziet er allemaal precies zo uit als in Yukon Gold op Discovery.

Toen was het tijd om de auto te wassen ! Er moest ongeveer 20 kilo modder vanaf, en onder al die modder zat een zwarte Chevrolet ! Zo te zien hebben we er (niet bewust natuurlijk) best wel wat krasjes en steenslag plekjes bijgemaakt, vooral op de motorkap en de voorkant, maar het is zoals het is...Gelukkig zijn we bij het ophalen van de auto weer terug naar de rental company gelopen om te zeggen dat de auto rondom in de krassen en plekken zat, en dat hebben ze ook keurig op het formulier aangegeven; die gozer van de rental heeft aan alle kanten van de auto op ons verzoek alles volgekrast. Het beestje heeft natuurlijk ook al bijna 40.000 km er op zitten.

Gegeten hebben we in de het DownTown Hotel; en daarna, rond 2100 uur was het Sourtoe Cocktail time ! We hebben allebei een Yukon Jack wiskey genomen, die we pas op mochten drinken aan de tafel bij de Sourtoe Captain. Maar....niet voordat er eerst een gemummificeerde echte menselijke teen in werd gedaan ! De teen moet je lippen raken, je mag er niet op sabbelen, je mag 'm ook niet inslikken, anders betaal je CAN$ 2500,-- boete... Dus, vanaf nu zijn Carin en ik officieel lid van de Sourtoe cocktail Club, lidnummers 78616 en 78617 ! (enne, de wiskey was best lekker !)

Na deze happening rijden we morgen naar Tok, Alaska, over de Top of the World Highway.

Iedereen natuurlijk bedankt voor de reaktie's, zowel op Reismee.nl als op Facebook !

Stay Tuned !

Carin & Eric

Arie Goudriaan

Mooie verhalen Eric

Marijke kelder

Leuk jullie reisbelevenisss.
Je hebt toch niet het goud van de auto afgespoeld.
Ongelooflijk hè dis goudmijnen en dat jullie het nu werkelijk zien
Groetjes Marijke