Eric & Carin - Australie 2020 - Perth naar Darwin

Dag 4 , van Montrose naar Durango

Vandaag ietsjes langer uitgeslapen , wel tot 0615 , en na het douchen en ontbijtje zaten we toch rond 0815 in de Chevrolet om over "Colorado's most dangerous winter route - road to Hell" zoals-ie hier genoemd wordt , te gaan rijden , om uiteindelijk in Durango uit te komen.

En wat een fantastische weg is dit zeg ! Als je hier in de buurt komt , moet je deze zeker rijden ! De aanloop vanaf Montrose is redelijk vlak , je rijdt recht op de besneeuwde toppen af. Langzaam maar zeker begint de weg te klimmen , en als je eenmaal het stadje Ouray bereikt hebt , begint de weg stijgen , de ene luie haarspeldbocht rijgt zich aan de andere , met fantastische uitzichten op de machtige toppen voor je en weidse uitzichten op de dalen die je achterlaat !

De weg slingert zich langs massieve granietwanden , waar na elke bocht wel ergens een stroompje water vanaf stort. Op veel plekken ontbreekt de vangrail ( is nooit gemonteerd geweest ! ) en rij je langs tientallen meters diepe afgronden. Ook passeer je een uitgehakt tunneltje , en een betonnen tunnel die vallende sneeuwmassa's van de weg moet houden. Voor je uit op de bergen zie je de weg tegen de bergwand aangekleefd lopen , en deze blijft maar stijgen tot je bij de Black Bear pass bent aangeland.

Ruim van te voren begin je al langs de tientallen centimeters dikke sneeuwlaag te rijden die nog tussen de bomen ligt , echt een prachtig gezicht ! Na de eerste pas daal je natuurlijk weer , en kom je in het plaatsje Silverton terecht. Een echt western stadje met 1 hoofdstraat en bontgekleurde huizen. Tijd voor een koffie en een lemonade !

Hierna weer verder op de #550 richting Durango , en weer begint de weg te stijgen , tot aan de Molas Pass op bijna 11000 feet. Het blijft gewoon mooi rijden hier. Op de Molas pass heb je een prima uitzicht op de omgeving.

Na de pass eerst weer flink dalen , en uiteindelijk begint de weg steeds rustiger en rechter te worden , en rij je rustig op Durango aan.

Durango is een grappig stadje , Main Ave. bestaat uit veel winkeltjes en eettentjes , en ze zijn hier helemaal John Wayne gek. We denken dat-ie hier begraven ligt ofzo , in de Durango Diner waar we een broodje en een milkshake op hebben hing (naast veel andere John Wayne zooi) volgens ons een foto van z'n grafsteen ( of ze moeten hier erg tevreden zijn dat-ie dood is , we hebben het maar niet gevraagd...).

Vanavond ergens in het dorp eten , maken we ook nog wat fotootjes van Durango zelf , en dan morgen door naar Monument Valley. Misschien dat we Mesa Verde NP nog ingaan , maar we zijn niet zo van de archeologische wonderen (aka ouwe zooi). We hebben een overnachting geboekt in het View Hotel , het enige hotel in Monumant Valley zelf , op loopafstand van een aantal grote steenpuisten. We gaan het zien , de laatste keer dat we hier waren was in 2000....

Stay Tuned !

Carin & Eric

Renee

Oh wat maken jullie een prachtige trip zeg, wat een mooie omgeving, ik vind dat soort wegen ook helemaal gaaf om in te rijden.hoop er ooit nog eens te komen! En dat hotel in Monument valley, dat schijnt ook zo geweldig te zijn, dat uitzicht, fenomenabel! Heel veel plezier morgen en dat zal ook wel weer genieten Zijn! Ik geniet lekker mee!

Marrie

Wat mooiiii, geniet ervan saampjes ????????????

Jan Theo

We kennen elkaar niet persoonlijk maar ik geniet met meer van volle teugen van de verhalen. Het is voor mij net alsof je ook een klein beetje op vakantie bent.
Dank voor het delen van je ervaringen.

louis michielse

Je verhaal is spannend omschreven Eric, zou bijna denken dat ik er midden in zit.
Jullie beleven in ieder geval avontuur en dat is toch de bedoeling!!!
Mooie foto's.
Groetjes, Lenie en Louis.