Eric & Carin - Australie 2020 - Perth naar Darwin

Gros Morne National Park

Vandaag een dag in het Gros Morne National Park. We hadden een boottour geboekt op de Western Brook Pond , en deze zou om 1000 uur uitvaren. Omdat het vanaf het hotel waar we zitten nog een klein half uurtje rijden is , en je daarna eerst nog zo'n 3 kwartier moet lopen voordat je bij de vertreksteiger bent , zaten we dus al om 0715 aan het ontbijt. Het weer zag er goed uit , in eerste instantie hadden we flink wat bewolking , meer deze lostte meer en meer op terwijl we tussen de kliffen van deze vijver doorvoeren. Ja , een grote vijver , er is geen uitloop naar een rivier of de zee , vandaar ook de naam 'pond'. Het leuke aan deze 'vijver' is dat de kliffen eromheen zo'n 600 meter hoog zijn , een overblijfsel uit een lang vervlogen ijstijd , toen er nog gletsjers over Newfoundland lagen.

Het eerste leuke wat we zagen toen we bij de aanlegsteiger kwamen , was een Eland met een kleintje aan de overkant , in het water. We hebben wat foto's van het spul kunnen nemen , en opeens begon moe Eland te rennen , en het kalfje erachteraan. Lekker stampen door het water , een leuk gezicht ! Moeder Eland rende de kant op , halfwat erachteraan , en ze verdwenen in het bos. Echter , de kleine kwam nog 1 keertje terugspurten , het water in , en direct het water weer uit , en verdween toen helemaal.....we hebben ze niet meer gezien , maar Carin heeft het op de gevoelige sensor vast kunnen leggen, Ik zal binnenkort het filmpje wel uploaden.

De tour door de fjord was best mooi , en om 1200 uur stonden we weer op de kant. Hierna hebben we nog iets gegeten , en zijn we weer 3 kwartier teruggewandeld. Hierna hebben we nog een rondje van een paar kilometer over de trail van de Berry Head Pond gelopen , een ander meertje , een paar kilometer bij Rocky Harbour vandaan ; hierin zaten een aantal kikkers te burpen. Ik kon ze goed nadoen na een biertje !

Laughing

Hierna , het liep tegen vieren , zijn we nog even bij Brook Point aan het strand geweest. Daar waren we gisteravond ook , om naar de zonsondergang te kijken. Nu kwam de mist binnendrijven en was er niet veel te beleven , op een paar vogeltjes na.

Vanavond proberen we nog wat elanden te spotten in de buurt van de vuurtoren ( locals zeggen dat dat een goede plek is ).

Surprised

Morgen rijden we naar het zuiden , naar Port Aux Basques. Daar nemen we vrijdag de ferry naar Nova Scotia , en zijn we weer terug waar we begonnen. Cape Breton is dan het laatste NP waar we naartoe gaan , voordat we de 10e weer in Halifax aankomen....

Stay Tuned !

Eric & Carin