Eric & Carin - Australie 2020 - Perth naar Darwin

Badlands National Park

Vanmorgen op tijd weggereden om het Badlands National Park te bezoeken ; vanuit Custer is dit toch 2 uur doorijden , eerst binnendoor naar Rapid City , en dan dik een uur over highway #90.En op deze highway is niet zoveel te beleven , dus maar gewoon met de max. snelheid van 75 m/h doorgereden naar de meest oostelijke ingang. Van verre zie je al dat het landschap veranderd , er komen zo af en toe een beetje rare rotsformaties boven het maaiveld uit , alleen het echte ruige werk zie je pas als je het park ingegaan bent.

Vreemde rotsen boven , maar vooral ook onder het maaiveld , en dat zie je pas als je er langs rijd. Aan het begin van de door ons gereden route waren de parkrangers bezig om gecontroleerd diverse stukken af te laten branden ; dit wordt bewust gedaan om de vegetatie en vooral de bodemlaag weer eens te vernieuwen. De natuur hersteld zich vanzelf , juist veel zaden ontkiemen pas als er brand is geweest.

De rotsformaties waar je langs rijdt , en eigenlijk het hele landschap daaromheen is met niets te vergelijken ; dan pas ga je snappen waarom ze het Badlands noemen. Het lijkt niet mogelijk om hier iets te laten groeien of iets te laten leven , bloedheet in de zomer , en koud en sneeuw in de winter. Toch leven er herten , prairie-dogs , mule deer , coyotes , fretten en diverse soorten vogeltjes. Het was best een bijzonder tripje , en de tijd zeker waard ; je bent toch een dag bezig.

Op de terugweg zijn we in het plaatsje Wall gestopt ; op de heenweg zagen we al 50 mile vantevoren elke halve mile een groot reclamebord met daarop Wall Drug , en diverse lovende kreten. We werden helemaal loco van die borden , dus moesten we dat met eigen ogen zien : en wat blijkt : het dorpje Wall heeft 800 inwoners , en het centrum van het dorp word gedomineerd door 1 winkel ! Maar , deze winkel beslaat iets van 4 blokken , met allemaal verschillende soorten winkeltjes ineen , inclusief cafe en cafetaria. En , het was er steendruk ! Van narigheid hebben we er een hotdog gegeten , en eeen half uurtje rondgelopen. Hierna weer terug naar Custer.

Morgen rijden we naar Douglas , een kort ritje ; eerst willen we nog even bij een woodcarving museum kijken ( hier in Custer ). En....morgen op jacht naar de Jackalope !!!

Stay Tuned !

Eric & Carin