Eric & Carin - Australie 2020 - Perth naar Darwin

Dempster Highway - Dawson-Eagle Plains

Vroeg op, om 0600 uur ging de wekker en om 0630 zaten we te ontbijten in de Bonanza eetzaal van het Eldorado. Daarna de auto weer volladen, uitchecken en on the road again ! Ver kwamen we niet want we moesten eerst tanken, en om zonder benzine op de Dempster Highway te zitten was geen aantrekkelijk vooruitzicht. Dus volgooien maar, en gaan ! Het zou een betere dag worden als gisteren, misschien nog her en der een buitje, maar de zon was al flink aan het schijnen en de lucht leek helder te worden.

Net na het vliegveld van Dawson City moesten we al weer vaart minderen, er zat iets op de weg, en toen we dichterbij kwamen zagen we dat het een lynx was! Ik was nog aan het prutsen met m'n camera, dus snel van lens gewisseld en een paar foto's genomen. De lynx was ondertussen toch maar van de weg gelopen, we kwamen toch te dichtbij. Wow, zo maar een lynx ! Die hadden we nog niet op ons lijstje staan tijdens 20 jaar USA en Canada trips ! De foto's hadden beter gekund, maar ja, wat wil je zo om 0815 's ochtends...

Hierna was eigenlijk de dag al goed, dus toen we even later de Dempster Highway opdraaiden hadden we geen verwachtingen meer. Het eerste stuk over de gravel weg van ongeveer 70 km. bracht ons bij het Tombstone Interpretive center. Hier hebben we even binnen gekeken, een rondje buiten gelopen en even met een motorrijder staan praten die ook naar Eagle Plains ging. De zon en heldere luchten waren even verdwenen, het miezerde en was grijs tussen de bergen en met 6 graden was het wel frisjes.

Dit regenachtige weer hield nog eventjes aan tussen de bergen, we hebben zelfs de 2 graden aangetikt in de regen en de wolken, maar hoe verder we op de Dempster reden, hoe beter en zonniger het werd. Langs de dempster zagen we eerst zo af en toe een Snowshoe-hare de berm induiken, en op een gegeven moment zagen we een aantal Dall's sheep een berghelling op klauteren. Na wat foto's reden we verder, en na twee bochten zagen we een grizzly rondbanjeren. Natuurlijk moest deze ook op de foto ! Wat een wildlife toch weer, en dat voor 1200 uur in de middag ! Hierna kwamen we uiteindelijk nog een zwarte beer tegen, die liep ons tegemoet midden op de weg, en we hebben nog een eland zien oversteken. Ook daar hebben we foto's van, allen van wat grotere afstand om het beestenspul toch schuwer is en snel de bossages in rennen.

De uitzichten op de Dempster waren fantastisch, sneeuwgekapte bergen, golvende vlaktes en wild stromende rivieren en beken, en dat onder een blauwe lucht met her en der wat witte wolken. Bij een ander uitzichtpunt kwamen we dezelfde motorrijder tegen waar we eerder mee gesproken hadden, hij had ons al eerder ingehaald, maar had geen wildlife gezien. Twintig minuten later kwamen we die motorrijder weer tegen, alleen lag z'n motor ondersteboven en in puin, gelukkig had-ie zelf niets (behalve rugpijn). Hij was onderuit gegaan in een redelijk met modder bedekte bocht van de Dempster. Er stonden nog een paar anderen bij, die hebben 'm in een busje meegenomen naar Eagle Plains. Zijn motor is achtergebleven naast de weg, daar was niet meer op te rijden ('s avonds hebben we hem nog gesproken en met hem gegeten, hij is gechecked in de eerstehulp post hier in Eagle Plains, het ging allemaal wel aardig met hem, hij kreeg last van spierpijn en werd stijf en stram. Hij zal het eea moeten regelen voor transport terug naar Dawson).

Uiteindelijk zijn we rond 1715 na bijna 400 km gravelweg bij Eagle Plains aangekomen, een motel/tankstation/camping/restaurant inde middle of nowhere. Geen internet, geen mobiel bereik, lekker rustig. We hebben maar weer afgetankt, wat gedronken, wat gegeten, even buiten gewandeld, weer wat gedronken, en nu wordt het tijd om naar bed te gaan. Morgen weer dezelfde weg terug naar Dawson !

Geen internet hier, dus dit verhaaltje zal wel weer gepost worden in Dawson.

Stay Tuned !

Carin & Eric

Louis

Ja ja, zo beleef je nog eens wat.
Genieten maar!!

Groetjes, Louis.