Veertiende dag - Panama Canal

Middenin in de nacht opgestaan (0545) om er maar op tijd bij te zijn: we gaan door het Panama kanaal ! We wilden eigenlijk niets missen vandaag, dus moesten we er vroeg bij zijn. Het was nog donker, maar de zon zou rond 0620 opkomen, en dat deed-ie ook. We lagen mooi op route voor de eerste sluizen, de Miraflores Locks.

Het is een imposant gezicht om de megagrote zeeschepen door de nauwe sluizen te zien gaan; het lijkt van een afstandje gewoon niet te passen, maar als zo'n schip er eindelijk inligt, past het toch, al is het maar net ! De boot voor ons had gewoon echt niet meer ruimte als 50 cm aan iedere kant, en ik vraag me af, of de Westerdam wel meer ruimte had. Dat was van onze plek af helaas niet te zien, maar we zijn er doorheen gekomen.

Na de eerste twee sluizen (we zijn door de "oude" sluizen gegaan) , een klein stukje varen en daarna meteen door de Pedro Miguel Locks ; 1 sluis. Dan ben je echt op het Panama kanaal, en vaar je voor een paar uur door het kanaal en Lake Gatun. Op het meer vaar je tussen diverse eilandjes door. Daarna kom je bij de Gatun Locks, de sluizen aan de Caribbean kant. Ook hier gingen we weer door de (oude) kleinere sluizen, 3 stuks achter elkaar. We hebben zo'n beetje de hele dag op dek 7 aan de voorkant van de boot gestaan (ongeveer 2 x 4 uur lang), om alles te fotograferen en te filmen.

Het weer was fantastisch, eerst een beetje heiig, maar daarna halfbewolkt en een graadje of 31...Was niet verkeerd, maar we zijn wel versleten !!! De oude benen kunnen het allemaal niet meer aan (of zou het de drank van gisteravond zijn ? ) Al met al een mooie dag, imposante sluizen en een hele beleving !
Morgen leggen we aan in Cartagena, Colombia, doen een haven en stadstour en daarna in een ruk door naar Fort Lauderdale....

Oja, het kaartje klopt niet, we zitten ergens op zee, en niet in Panama....wel ergens op die hoogte...