Eric & Carin - Australie 2020 - Perth naar Darwin

St. Anthony - IJsbergen & Walvissen

Het was nog mistig toen het bootje van de Iceberg & Whales tour de haven van St. Anthony uitvoer ; 0900 uur , en hopelijk zou het opklaren. De schipper vertelde dat er zo'n 4 ijsbergen in de buurt lagen en/of dreven , en dat we naar de grootste van deze ijsberg zouden varen. De ijsberg was vastgelopen voor de kust , en dat betekende dat-ie ongeveer 130 meter onder water zou uitsteken. de hoogte werd geschat op 54 meter , en de lengte zou om en nabij de 180 meter zijn. Het gevaarte doemde na een tijdje op uit de mist , en we voeren er een keertje omheen.

Gelukkig begon de mist op te trekken en kwam de zon door , en uiteindelijk konden we deze ijsberg in volle glorie aanschouwen ; en , in de zon ziet-ie er een stuk mooier uit !

Nadat we de ijsberg van alle kanten hadden bekeken voer de boot terug richting St. Anthony ; onderweg werden er nog verschillende puffins en Mure's gespot , en er werden wat blaaspluimen van walvissen gezien , maar geen complete walvissen.

Toen we weer aan land waren besloten we om langs diverse kusten te kijken of we zelf whales en ijsbergen konden spotten ; de zon scheen inmiddels flink , en bij Great Brehat zagen we een kleine ijsberg voor de kust drijven ; je had er prima zicht op ! Hierna zijn we nog verder gereden richting Cape Norman , bij de dorpjes Cook's Harbour , Wild Bight en Boat Harbour. En bij Boat Harbour werd het feest ; als je de gravelweg naar de vuurtoren neemt , kom je (natuurlijk) bij de vuurtoren ; hier zijn een aantal uitkijkpunten gemaakt , en vanaf die uitkijkpunten had je prima zicht op wat er allemaal langs kon komen zwemmen.

En er zwom van alles langs ! We hebben ongeveer een stuk of 15 walvissen langs zien komen , steeds in kleine groepjes van 2 of 3. Er was 1 groepje van 2 wat het erg naar de zin had , en continue met grote sprongen boven water uitsprong en met flinke klappen weer terugdook ! Fantastisch ! Helaas zwommen ze van de kant af , gelukkig heb ik nog een paar foto's kunnen maken van dit spektakel ( helaas niet zo erg scherp , moest wel heel erg ver inzoomen).

Het was een prima dag !

Laughing

Morgen rijden we naar Rocky Harbour , en pakken alvast een stukje van het Gros morne NP mee.

Stay Tuned !

Eric & Carin