Zeventiende dag - op zee

Deze dag, de laatste dag op zee, eerst lekker uitgeslapen en daarna om 1000 uur een ontbijtje gescoord. We varen weer noordwaards, en dat kan je aan de temperatuur goed merken, het was slechts 27 graden, brrr...Natuurlijk hebben we deze dag weer aan de verschillende zwembaden gelegen, zo af en toe moet je verkassen zodat je ook weer eens andere mensen ziet en je weer eens een ander uitzichtpunt heb...

Ook hadden we vandaag een receptie met alle Nederlanders aan boord, manmanman wat hebben we genoten ! Het waren trouwens niet alleen hollanders, maar ook een aantal nederlands sprekende belgen. En, er werd in de uitnodiging gesproken over "dutch snacks", dus wij zagen de bitterballen al klaarstaan met een keurig nederlands vlaggetje erin ! Nou, dat was een fata morgana, er waren geen bitterballen, er waren wel een hoop ballen, maar die stonden met een glas wijn in de hand...Ach, het viel allemaal wel mee, we hebben staan te praten met een meiske van de HAL, en met een wat ouder echtpaar die tenminste redelijk normaal deden. De snacks die langskwamen waren oa bamischijven en vietnamese loempia's, we denken dat de kapitein de bitterballen heeft achtergehouden voor eigen gebruik...Na een klein uurtje zijn we weer weggegaan en zijn we in het Lido restaurant nog wat wezen eten, want op een vietnamese loempia kan je niet leven natuurlijk.
Verder hebben we de koffers weer ingepakt, die worden morgenochtend van boord gehaald als we rond 0700 uur in Port Everglades/Fort Lauderdale aanleggen.
Vanavond is het sateliet-internet erg traag, dus ik weet niet of dit verhaaltje op tijd online staat. Geen foto's vandaag, hopelijk morgen foto's uit Fort Lauderdale !

Oja , kaartje bij dit verhaal klopt niet...we zitten ergens op zee tussen Cuba, de Bahama's en de USA in...

Zestiende dag - op zee

Vandaag een dag op zee, dus we zitten ergens tussen Colombia en Jamaica in, en morgen schieten we ergens langs Cuba...Afgelopen nacht en vandaag hadden we voor het eerst deze trip een ruige zee, lekkere stevige golven van zo'n 4 meter hoog, en daarbij een windje van zo'n 7 tot 8 Beaufort (en dat verzin ik niet, allemaal volgens de info die we hier aan boord op de schermen zien). Dus, lekker op en neer gaan, ineens twee golfslagzwembaden aan boord (waarvan er eentje , die op het achterdek, werd afgesloten, was te erg, de ene kant was leeg en de andere kant stond een meter water boven de rand), maar wel grappig hoor. Ik geloof niet dat er iemand zeeziek is geworden, hoogstens een beetje misselijk van teveel drank ofzo...Maar goed, vandaag dus niet zo heel veel beleefd...tenminste, als je de lunch met de kapitein even vergeet! We waren uitgenodigd om vandaag met kapitein Iglo te lunchen, en normaal doen wij daar als eigenwijze hollanders lekker niet aan mee, maar vandaag, ach, vooruit maar een keer. Dus wij allebei ons in pak 1 gehesen, en op naar de dining room op dek 2. Werden we opgewacht, en bij nog wat andere gasten aan tafel gezet, champagne erbij, menukaart erbij, alles netjes en keurig. Er waren nog zo'n 80 andere gasten, en kapitein Iglo (een Hollander) sprak wat woordjes van dank dat we er allemaal waren enzo, en daarna werd er toch wel een prima lunch geserveerd. We zaten met 8 man/vrouw aan tafel, en het is dan de bedoeling dat je een beetje converseerd met je glas champoepel in de hand en een pink omhoog. Dat converseren ging best, er zat een Canadees stel bij waar we lekker mee aan het babbelen waren, maar dat pinkje ging wat minder. We kregen ook helemaal geen aardappelen, terwijl de helft die al in z'n keel had zitten...Nee hoor, was best wel grappig om zoiets een keer mee te maken.
Verder dus alleen maar een beetje bij het golfslagbad gezeten, in de hydropool geweest, en 's avonds wat chocolade snacks verorbert die uitgedeeld werden. Gewoon een rustig dagje dus.Weinig foto's gemaakt, dus maar eentje van de zonsondergang erbij...

Morgen nog steeds op zee, en om 1600 uur worden alle Hollanders verwacht voor een glas "sparkling wine and dutch snacks". Volgens mij betekent dat frikadellen en bitterballen, dus daar gaan we zeker heen ! Kunnen we meteen zien hoeveel nederlanders er aan boord zijn, ik denk dat er misschien 25 gasten zijn.
We gaan het wel zien...

Oja , kaartje bij dit verhaal klopt niet...we zitten ergens op zee in de buurt van Jamaica ofzo...

Vijftiende dag - Cartagena , Colombia

Vanmorgen kwamen we rond 1100 uur aan in Cartagena, Colombia. Er lag al een cruiseschip aan de pier, en toen we dichterbij kwamen zagen we dat het een boot van de TUI was. Dat is op zich niet erg, behalve dat de TUI bedoeld is voor Duitse gasten, en dat kon betekenen, dat er misschien wel 4000 duitsers door de straten van Cartagena zouden kunnen marcheren ! Nou ja, vooruit maar....Natuurlijk hadden we eerst een ontbijtje naar binnen gesnoven...uuhh, ik bedoel geschoven..., en daarna hebben we een tweedelige tour gedaan; eerst met een bus naar enkele bijzondere plekken in de stad, zoals het oude centrum, een of ander aftands fort met heel veel culturele waarde (sorry, dat is niet echt helemaal aan ons besteedt).

Maar, we gingen ervoor, dus niet zeuren. Het jammere was wel dat het vandaag onwijs warm is geweest, zo'n 35 graden, en om bovenop zo'n fort te komen moet je dus lopen (ze hadden nog geen liften in die tijd ofzo), en er groeien geen bomen op zo'n fort, dus loop je in de volle zon met je klus over een stapel ouwe stenen...Daarna hebben we wat rond gelopen door de oude binnenstad, veel kleurige huizen, enkele stadsparken met standbeelden van Simon Bolivar, de grote bevrijdenaar van de zuid-Amerikaanse landen, en nog wat ouwe lullen op een paard...Maar, was toch wel aardig hoor. Daarna zijn we met een klein bootje rondom een deel van de stad gevaren, en hebben we nog meer geschiedenis van Cartagena en Colombia opgesnoven...uuhh, tot ons genomen...

Aan het eind van de tour werden we door het bootje naast de cruise-terminal afgezet, en daar was nog een klein dierentuintje/vogelgebiedje. We hebben daar wat doorheen gelopen en diverse papagaaien, flamingo's en pauwen gezien. Daarna rond 1615 terug op de boot, snel het zwempak en zwembroek aan, en het zweet lekker van ons afspoelen in het zwembad...daar zijn we weer van opgeknapt na zo'n hete dag...
Na vandaag alleen nog maar op zee, en dan leggen we vrijdagmorgen aan in Fort Lauderdale. En dan eindigt voor ons de cruise. Vrijdag blijven we dan nog een nachtje in Fort Lauderdale, en als het goed is zijn we dan zondag in de loop van de dag weer thuis...

Veertiende dag - Panama Canal

Middenin in de nacht opgestaan (0545) om er maar op tijd bij te zijn: we gaan door het Panama kanaal ! We wilden eigenlijk niets missen vandaag, dus moesten we er vroeg bij zijn. Het was nog donker, maar de zon zou rond 0620 opkomen, en dat deed-ie ook. We lagen mooi op route voor de eerste sluizen, de Miraflores Locks.

Het is een imposant gezicht om de megagrote zeeschepen door de nauwe sluizen te zien gaan; het lijkt van een afstandje gewoon niet te passen, maar als zo'n schip er eindelijk inligt, past het toch, al is het maar net ! De boot voor ons had gewoon echt niet meer ruimte als 50 cm aan iedere kant, en ik vraag me af, of de Westerdam wel meer ruimte had. Dat was van onze plek af helaas niet te zien, maar we zijn er doorheen gekomen.

Na de eerste twee sluizen (we zijn door de "oude" sluizen gegaan) , een klein stukje varen en daarna meteen door de Pedro Miguel Locks ; 1 sluis. Dan ben je echt op het Panama kanaal, en vaar je voor een paar uur door het kanaal en Lake Gatun. Op het meer vaar je tussen diverse eilandjes door. Daarna kom je bij de Gatun Locks, de sluizen aan de Caribbean kant. Ook hier gingen we weer door de (oude) kleinere sluizen, 3 stuks achter elkaar. We hebben zo'n beetje de hele dag op dek 7 aan de voorkant van de boot gestaan (ongeveer 2 x 4 uur lang), om alles te fotograferen en te filmen.

Het weer was fantastisch, eerst een beetje heiig, maar daarna halfbewolkt en een graadje of 31...Was niet verkeerd, maar we zijn wel versleten !!! De oude benen kunnen het allemaal niet meer aan (of zou het de drank van gisteravond zijn ? ) Al met al een mooie dag, imposante sluizen en een hele beleving !
Morgen leggen we aan in Cartagena, Colombia, doen een haven en stadstour en daarna in een ruk door naar Fort Lauderdale....

Oja, het kaartje klopt niet, we zitten ergens op zee, en niet in Panama....wel ergens op die hoogte...

Dertiende dag - op zee

Vandaag weer een volle dag op zee, onderweg naar het Panama kanaal. Weer een fantastische dag, tegen de 32 graden, onbewolkt, vochtiger als de dagen ervoor, dus lekker plakken. Omdat het zondag was hebben we lekker uitgeslapen tot ongeveer 0930, daarna natuurlijk een ontbijtje, en toen, toen hebben we een tafeltje bij het zwembad op het achterdek in de schaduw opgezocht, en lekker niks gedaan. Af en toe even afkoelen in het zwembad, af en toe even over de railing hangen om te kijken of er nog dolfijnen en/of schildpadden in de buurt waren (ja, die waren er !), af en toe een boek lezen of een game spelen, en af en toe een drankje nuttigen. Dat hebben we tot zo'n 1600 uur gedaan, daarna is Carin even wezen sporten, en ben ik gewoon verder gegaan met niks doen, alleen aan het andere zwembad...Dus, dat was het wel zo'n beetje...

Morgen willen we om 0545 opstaan, om 0625 komt de zon op, dus dan zouden we rond 0600 al een beetje licht moeten hebben buiten. En dat komt dan weer goed uit, rond 0800 zouden we voor de Miraflores locks liggen, zodat we dan door de eerste set sluizen zullen gaan. En daar willen we eigenlijk niet al te veel van missen. We gaan het allemaal wel zien...

Twaalfde dag - Puntarenas , Costa Rica

Al vroeg ging de wekker omdat de boot rond 0700 uur aan zou leggen, en we rond 0810 zouden verzamelen voor het vertrek van de tour die we geboekt hadden. En, alles ging op schema, om 0700 meerden we af in Puntarenas, Costa Rica. De laatste stop voordat we door het Panama kanaal gaan. Het was al vroeg warm en vochtig, rond de 30 graden, en in de verte boven het centrale gedeelte van Costa Rica hingen dikke wolken. Aan de kust was er echter geen wolkje aan de lucht ! Rond 0830 vertrokken we met een bus richting de Rio Tarcoles, om met een bootje over deze rivier te gaan cruisen om zo het eea aan wildlife te spotten.

9 jaar geleden zijn we ook op deze plek geweest, en hebben we bovenop de brug over deze rivier gelopen om de tientallen krokodillen te zien die zich onder de brug ophielden. En weet je wat, de brug was er nog steeds, en de krokodillen toch wel ! Verder was er toch wel behoorlijk wat verbeterd, de wegen lijken beter te zijn, en er zijn veel meer hotels en resorts bijgekomen. Bij de brug was toen 1 tentje waar ze wat ijsjes verkochten, nu waren er verschillende toeristenwinkeltjes, twee grote restaurants en nog steeds hetzelfde ijswinkeltje, alleen drie keer zo groot ! We gingen met een man of 36 aan boord van een open rivierbootje, met rondom uitzicht. In totaal hebben we zo'n 3 uur over de Rio Tarcoles gevaren, helemaal richting de monding in de Pacific, en door diverse kreken en waterwegen dwars door het mangrove gebied. We hebben tientallen verschillende vogels gespot, veel reigers (herion's), caracara's, osprey's, ibissen, zwaluwen, ooievaars etc. etc. Natuurlijk hebben we ook enkele flinke krokodillen gezien, en heel erg leuk, een familie van drie wasberen (raccoon's) die heerlijk languit op een boomtak siesta lagen te houden ! Al met al een hele leuke tour !

Bij terugkomst op de boot zijn we nog even in het dorp wezen kijken, en hebben we nog wat souvenir spul aangeschaft. De bevolking is nog steeds heel erg aardig, maar het wordt allemaal wel wat commercieler hier. Is verder niks mis mee, maar da's wel anders als vroeger.
In de avond zijn we nog bij een show van een buikspreker geweest, met een aantal poppen. Een soort Jeff Dunham , maar net iets minder fel.Hij betrok wel heel leuk het publiek erbij, en eigenlijk was het best leuk. Morgen een dag op zee, onderweg naar Panama...

Elfde dag - Corinto , Nicaragua

Deze dag begon in Nicaragua; rond 0800 kwamen we aan in Corinto, zo'n beetje de enige havenplaats in Nicaragua aan de kant van de Pacific. Natuurlijk de standaard zaken eerst gedaan, ontbijtje, fotootje en daarna rond 0815 de wal op om met een bus ongeveer anderhalf uur te rijden naar Leon, de voormalige hoofdstad van Nicaragua. Door een landschap vol met knoek, bush en vulkanen reden we een stuk over de Panamericana Highway.

Nou ja, highway, bij ons zouden we dat een provinciale weg noemen, gewoon twee rijbaantjes, eentje voor noordelijk verkeer, en eentje voor zuidelijk verkeer. Vol met gaten, overstekende paarden, koeien, honden en ezels (zowel dieren als personen). De omgeving is echter prima, net zoiets als we gewend waren in Costa Rica een paar jaar geleden. Uiteraard was het weer een prachtige zonnige dag met temperaturen over de 30 graden. Leon is een oude stad, en net zoiets als de stad waar we gisteren waren: in het centrum een groot vierkant plein, een aantal imposante kerken, en veel straatjes met alleen maar gevels. We zijn in Leon in de basiliek geweest (weet effe niet meer hoe het ding heet, een grote, witte kerk met een aantal halfronde koepels als dak), en we zijn zelfs via een trap met 76 treden ofzo bovenop het dak van de kerk geweest. Je hebt dan een aardig uitzicht op de stad en het omringende gebied, en omdat het best helder weer was konden we een aantal vulkanen in de verte zien liggen.

Het gekke is dat je op het dak van de kerk je schoenen uit moet doen, anders zou je wel eens wat kunnen beschadigen ofzo...nou, het enige wat je beschadigde waren je voetzolen, ook het dak was namelijk wit geverfd, en met een wit dak in de volle zon, kreeg je dus de blaren op je jatten...Dat die monniken dat vroeger als test deden, prima, maar wij als toerist ?

We konden helaas niet al te lang in Leon blijven, we moesten weer anderhalf uur rijden om terug te komen bij de boot, en rond 1500 kozen we met flink getoeter het ruime sop...Het getoeter had trouwens wel een reden, er misten nog steeds twee mensen die wel van boord waren gegaan, maar niet meer erop; en om 1430 moest toch echt iedereen aan boord zijn ! Of deze mensen het nog gehaald hebben, dat is ons niet meer verteld...Anders hebben die echt de boot gemist !
Morgen in Costa Rica, gaan we een boottochtje doen op de Rio Tarcoles, door de mangroves. Kijken of het een beetje veranderd is sinds de laatste keer dat we daar geweest zijn (2008).

Tiende dag - Antigua , Guatemala

Vandaag een dagje Guatamala; rond een uur of 1000 konden we de wal op, even door het cruisecenter hier rondgelopen en wat souveniertjes gescoord, daarna wachtte de bus al op ons die ons naar Antigua bracht. Een ritje van zo'n 90 minuten, door een landschap wat door vulkanen wordt gedomineerd.

Vanuit de airconditioned bus was het allemaal prima te zien. De zon scheen een put in de grond, het was zo'n 30 graden aan de kust, en toen we eenmaal in Antigua uit de bus stapten, was het gelukkig iets minder, maar toch zo'n 26 graden...niet verkeerd hoor !
Antigua is een oud stadje, met veel verschillende Spaanse en Maya invloeden; best wel grappig om doorheen te lopen, vanaf de straatkant is er niet zo heel veel aan, maar als je door diverse voordeuren (van oa hotels enzo) binnenstapt, kom je in een heel andere wereld.

Vaak stap je dan ineens een prachtige binnentuin in, met veel bloemen,planten en fonteinen.Middenin Antigua vind je een groot vierkant plein, met daaromheen de hoogste gebouwen van de stad : oftewel 4 gebouwen met twee verdiepingen. Alles dus in een koloniale, Spaanse en Maya stijl.

Best geinig voor cultuurbarbaren zoals wij ! Uiteindelijk natuurlijk weer teruggebust naar de Westerdam, waar het al bijna donker was toen we aankwamen. En een uurtje later, rond 1900 uur ofzo, vertrok de boot. We zijn nu onderweg naar Nicaragua, waar we morgenochtend aanleggen en we weer een tourtje naar een stadje gaan doen.

Oja , sateliet-internet was erg slecht vandaag, vandaar dat dit verhaaltje iets later online staat...